Eén van mijn grote passies is zeilen. Een andere passie is met mensen werken, mensen iets bijbrengen, ze helpen om effectiever en prettiger te kunnen (samen)werken. Door die passies te combineren ontstond het idee managementtrainingen te gaan geven op een zeilboot. Genua Management Academie was geboren. Gek plan? Dat valt wel mee. Op een zeilboot wordt het belang van leiderschapsstijl en teamfunctioneren onder de loep gelegd en je comfortzone een beetje uitgedaagd. Het lijkt wel werk.
Wie is de leider?
Op een zeilboot kun je alle managementsituaties simuleren. We zorgen natuurlijk dat we vooraf weten met wie we te maken hebben: wie neemt graag de leiding, wie volgt, wie is van de korte orders en wie gaat voor de lieve vrede? Eerst gaan we lekker zeilen en de boot een beetje leren kennen. Als iedereen een beetje begrijpt hoe een zeilboot werkt, dan komen de uitdagingen in de vorm van opdrachten. Stel: we hebben vier cursisten. Eén staat aan het roer, één bij de fok, één bedient het grootzeil en één is de navigator. Maar wie van hen is de leider? Dat wordt bepaald en gedurende zo’n 20 minuten is steeds één van de cursisten de leider aan boord, die bepaalt wat er gebeuren moet. Moet er een rondje gedraaid worden om een boei? Vertel maar wie wat moet doen. Het mooiste is natuurlijk om iemand iets anders te laten doen dan hij of zij gewend is. Zit er iemand bij die altijd en overal iets op te zeggen heeft? Laat die maar eens observeren en dingen opschrijven. Ondertussen ben je wel lekker aan het zeilen, boot schuin, wind in je gezicht. Doordat je een nieuwe ervaring opdoet, iets beleeft, beklijven je ervaringen beter. En dan doel ik niet alleen op de zeilervaring, maar vooral ook op de nieuwe inzichten die je opdoet gedurende zo’n dag, de manier waarop je naar een ander kijkt en je misschien ineens beter kunt verplaatsen in een teamgenoot. Dat alles neem je mee en blijft je bij.
Zet eens andermans hoed op
In onze aanpak maken we gebruik van diverse bewezen theorieën en technieken, zoals die van Covey, Belbin en De Bono. De zes denkhoeden van De Bono bijvoorbeeld is een techniek die is ontwikkeld door Edward de Bono, Brits psycholoog, arts en managementauteur. Het idee is dat mensen geneigd zijn problemen steeds op eenzelfde manier te benaderen. Hij koppelde dat aan gekleurde denkhoeden. Zo staat de rode hoed – het zal niemand verbazen – voor gevoel en intuïtie; een persoon die zo denkt, reageert vaak emotioneel. Het interessante is natuurlijk als je contrasterend gedrag kunt opwekken. Zet de gele positivo eens de zwarte hoed van de zwartkijker op en laat hem alle addertjes onder het gras benoemen. Of laat de blauwe regisseur eens maagdelijk wit denken. We gaan uiteraard niemand een gekleurde hoed opzetten – al was het alleen al vanwege de wind – maar het demonstreert wel heel mooi het nut van een gebalanceerd team. Elke eigenschap kun je positief inzetten en dat laten we zien en voelen door mensen in een andere rol te laten werken aan boord.
Je comfortzone is als een ballon
Ik ben gek op – wat ik noem – ‘kantje-boord-zeilen’: de boot zo enorm schuin op het water leggen, dat het water op de rand van de boot ligt. En dan nog nét iets schuiner. Veel mensen vinden dat doodeng. Vroeger, voor ik kon zeilen, vond ik dat ook eng. Maar door het vaak te doen, verplaats je je comfortzone. Ik zie de comfortzone als een ballon, die je alleen kunt vergroten door ‘m op te blazen. Als je ‘m niet opblaast blijft hij klein en slap. Wees gerust: als je van de boot afstapt is je comfortzone een beetje opgerekt. Of dat komt door het ‘kantje-boord-zeilen’, door de andere kleur hoed die je in het team hebt gedragen of door de leiderschapsstijl die je – bij jezelf of bij een ander – hebt ervaren… dat laat ik nog even in het midden.
Nieuwsgierig?
Ben je benieuwd of zo’n managementtraining op een zeilboot iets is voor jouw organisatie? Neem contact op via ons contactformulier of bel ons op 085 – 303 6829.