Druk druk druk… ken je dat?

Je staat aan het roer en wilt graag de koers van je bedrijf uitzetten. Afleiding alom, je lijkt er niet aan toe te komen. Telkens staan er mensen aan je bureau met vragen, krijg je e-mails en staat de telefoon roodgloeiend. Zoals de lokale brandweer ben je brandjes aan het blussen, waardoor je niet aan je eigen taken toekomt. Herkenbaar? Geen probleem, dit overkomt de beste leiders wel eens.

Enkele gouden tips om een dergelijk scenario te doorbreken:

Zorg voor structuur en overzicht.

Een duidelijke bedrijfsstructuur en taakverdeling creëert overzicht in je bedrijf. Dit overzicht zorgt ervoor dat iedereen weet wat er moet gebeuren en bovendien bij wie vragen neergelegd kunnen worden. Door duidelijke afspraken te maken over wanneer men zich tot jou als leidinggevende wendt, weet je al veel onderbrekingen te voorkomen. Bovendien loopt een gestructureerd team beter en ontstaan er minder problemen zodat interventie van jouw kant minder nodig is. Zo houd je meer tijd over en bovendien een betere onderlinge sfeer.

Leiderschap competenties blijven ontwikkelen.

Betere resultaten en tevreden mensen. Wie wil dat nu niet? 
Een continue persoonlijke ontwikkeling van de leider heeft bewezen een zeer positief effect op bedrijfsprestaties te hebben. Tevens brengt een responsieve leider het beste in zijn mensen naar boven.
Blijf altijd werken aan je (leiderschaps-) vaardigheden, je kennis en zelfs je houding. Zorg ervoor dat je managementboeken leest en blijft leren. Fris je kennis op, ook al heb je het ooit al geleerd.
Stel je eens voor dat je in een moderne passagiers jet zit, met wie zou je dan liever meevliegen? De piloot die heeft leren vliegen in een historische dubbeldekker zonder enige vervolgopleiding? Of de piloot die na een gedegen opleiding een periodieke bijscholing volgt? Beiden zullen goed kunnen vliegen. Maar veilig een KLM Boeing besturen vergt net even meer dan dat.
Jezelf blijven ontwikkelen vergt even een investering in tijd, daarna draagt het echter juist bij aan tijdsbesparing en een vol vertrouwen in je eigen kunnen en handelen.

Heb plezier!

“ Joy is the essence of succes.” 
Wanneer je dagelijks met plezier leiding geeft, plukken jij en je team daar de vruchten van. Als je ergens goed in bent, betekent dat niet direct dat je het daadwerkelijk leuk vindt. Andersom geldt dat meestal wel. Ligt ergens je hart, dan wil je daar ook goed in zijn.  Zorg er daarom voor dat je op je plek zit.
Heb je geen plezier in je werk, onderzoek dan wat de reden is. Aanpakken en positiever werken! Zie ook het artikel “Drie pijlers voor fun op het werk”.

Zoek iemand om je aan op te trekken.

Van oudsher leren mensen van elkaar, het hele leven lang, het is onze meest natuurlijke manier van leren.
Mensen die ergens goed in willen zijn, trekken zich dan ook graag aan iemand op. In werksituaties doen de meesten dat aan hun leidinggevende of aan die ene ervaren directe collega. Maar aan wie trek jij je als leidinggevende dan op?
Dat kan bij een collega leider zijn of iemand uit jouw team die ergens goed in is. Op momenten dat je ergens tegenaan loopt op de werkvloer is het zeker raadzaam om iemand te zoeken waar je van kan leren.
Wanneer je het lastig vindt om een goede sparringspartner te vinden, kun je altijd opzoek gaan naar een management coach die bij jou past.

Nieuwsgierig?

Ben jij benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Hoe je weer of nog meer doeltreffend en plezierig kunt leidinggeven? Neem contact op via ons contactformulier of bel 085 – 303 6829.

Deel dit artikel:
nl_NLNederlands