Zin om weer aan de slag te gaan! Of niet?

Voor het overgrote deel van Nederland zit de zomervakantie er weer op. De komkommertijd is voorbij en iedereen gaat weer aan het werk. Sommigen zijn heel blij dat ze hun handen weer uit de mouwen kunnen steken. Maar er zijn ook vast mensen die wat minder enthousiast aan de slag gaan, die niet tevreden zijn met hun plaats of de rol die ze hebben. Zij tellen alweer af naar de volgende vakantie en dat leidt uiteindelijk tot veel stress.

Fight, flight or freeze

Zoals met zoveel stresssituaties zijn er drie reacties: bevriezen, vluchten of vechten. Sommige mensen bevriezen; ze voelen zich machteloos, gaan werk uitstellen en proberen zich op de achtergrond te houden. Anderen vluchten; ze gaan andere dingen doen, zoeken uitvluchten en kletsen wat met collega’s maar komen tot niets. Een derde groep gaat vechten. Dat kan positief of negatief zijn. Sommigen zijn zo sterk, die vechten voor zichzelf, knokken om uit die impasse te komen. Maar anderen gaan tegen dingen aantrappen, zitten bokkend elke vergadering uit of gaan in de clinch met collega’s of leidinggevenden.

Persoonlijke aanpak

Ik ben altijd al van de persoonlijke aanpak en bij mijn laatste opdracht werd ik daar weer eens in bevestigd. Als ik in een team opmerk dat een of meerdere mensen niet happy zijn, dan spreek ik ze daarop aan. Ik vind het heel fijn om met zo iemand op zoek te gaan naar datgene waar hij of zij wèl voor wil gaan, om weer even helder te krijgen waarom iemand ooit dit werk is gaan doen.

Soms ligt de oplossing voor het oprapen

Als je gaat praten, is de oplossing vaak simpeler dan je denkt. Zo had ik ooit te maken met twee dames die ieder niet op hun plek zaten. De één ondersteunde de HR-manager en de ander was assistent op de marketingafdeling. Ik ben toen met de ze gaan praten: Wat vind je leuk om te doen? Waar ben je goed in? Wat vind je niet fijn? Waar loop je tegenaan? Uiteindelijk bleek dat als we de rollen omdraaiden beide dames blij waren. Heel simpel, maar niemand had er ooit aan gedacht.

Vraag door; het is het waard

Zo simpel is het uiteraard niet altijd. Maar het illustreert wel het belang van doorvragen. Voor mij persoonlijk is dat iets heel natuurlijks, maar ik weet dat dat niet voor iedereen geldt. Toch wil ik elke manager op het hart drukken om het toch te doen. Mensen willen vaak wel vertellen maar ze komen niet vanzelf. Durf het gesprek op de werkvloer aan te gaan, wacht niet af tot mensen naar je toe komen, en denk ook niet dat het vanzelf wel goed komt. Zie je dat bij iemand op z’n zachtst gezegd het vuur er nog niet helemaal inzit? Benoem dat, daarmee open je vaak al het gesprek. En benadruk dat je niet veroordeelt, maar dat je wil zoeken naar een manier hoe jullie samen voor die persoon het werk weer leuker kunnen maken. Wedden dat na het kerstreces je hele team staat te popelen om weer aan de slag te gaan?

Nieuwsgierig?

Ben je benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem contact op via ons contactformulier of bel ons op 085 – 303 6829.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *